Μετρό Πειραιά: Παγώνουν τα έργα λόγω ΦΠΑ, άγνωστο πότε θα ολοκληρωθούν

Μετρό Πειραιά: Παγώνουν τα έργα

Μετρό Πειραιά: Παγώνουν τα έργα λόγω ΦΠΑ, άγνωστο πότε θα ολοκληρωθούν – Η καθυστέρηση στα έργα οφείλεται στην οφειλή περίπου 10 εκατ. ευρώ της Αττικό Μετρό προς την ανάδοχο J&P-GHELLA-ALSTOM

Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ξεκινήσουν και πάλι οι εργασίες για την κατασκευή της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας από την Αγία Μαρίνα έως το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά. Το έργο που μέχρι τις αρχές του χρόνου τα πήγαινε θαυμάσια, είχε ολιγόμηνη καθυστέρηση και όλα έδειχναν ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει στις αρχές του 2018 πλέον τρεκλίζει.

Το απίθανο είναι πως αυτή η εξέλιξη δεν οφείλεται τόσο σε κατασκευαστικούς λόγους, καθώς πέρα από μία χρονική υστέρηση στην εξέλιξη του εργοταξίου στο σταθμό Πειραιά δεν υπήρχαν μεγάλα ζητήματα.

Η οφειλή περίπου 10εκ.ευρώ της Αττικό Μετρό προς την ανάδοχο κοινοπραξία του έργου J&P-GHELLA-ALSTOM καθυστερεί το έργο. To ποσό αυτό προέκυψε από τον Νόμο 4281/14 (που τόσα προβλήματα έχει προκαλέσει στα έργα) καθώς προβλέπει την μη απόδοση ΦΠΑ στα προς πληρωμή τιμολόγια!

Αυτό αποφασίστηκε με τη δικαιολογία πως θα γινόταν συμψηφισμός του ποσού με τα τιμολόγια εξόδων. Επί της ουσίας όμως σε ένα κατασκευαστικό έργο, ιδιαίτερα στο πρώτο του μισό, αυτό μεταφράζεται σε επιβάρυνση του κατασκευαστή εργολάβου καθώς όντας περισσότερα τα έξοδα από τα έσοδα του καλείται να πληρώσει ΦΠΑ στα τιμολόγια των πολυάριθμών προμηθευτών του, όχι όμως και να πληρωθεί ΦΠΑ από τον μοναδικό του πελάτη που είναι το Κράτος.

Αυτό στα μικρά έργα μεταφράζεται σε ζημία δεκάδων χιλιάδων ευρώ και στα μεγάλα έργα σε ζημία εκατομμυρίων ευρώ. Εκτός από το έργο Μετρό το ίδιο πρόβλημα εμφανίζεται πλέον σε όλα τα έργα ανά την επικράτεια. Αυτός ήταν και ο παράγοντας που έφτασε το λογαριασμό στα 10 εκ.ευρώ.

Βλέποντας αυτό το πρόβλημα το Υπουργείο Υποδομών μαζί με τον Νόμο για τα media είχε προβλέψει και την είσοδο μιας τροπολογίας που θα εξαιρούσε σε πρώτη φάση τα μεγάλα έργα από την μέγγενη της μή απόδοσης ΦΠΑ αλλά δεν πρόλαβε να κατατεθεί καθώς αποφασίστηκε η διεξαγωγή εκλογών.

Από την ερχόμενη εβδομάδα σύμφωνα με πηγή της Αττικό Μετρό θα ξεκινήσουν εργασίες στα εργοτάξια σε Μανιάτικα και Πειραιά όπου θα δουλεύουν συνεργεία της κοινοπραξίας επαναφέροντας σε εργασία όλους όσους είχαν βγει σε αργία από τον περασμένο Ιούλιο. Όπου υπήρχαν συνεργεία προμηθευτών μέχρι να λυθεί το ζήτημα του ΦΠΑ θα παραμείνουν ανενεργά.

Η κοινοπραξία έχει συμφωνήσει με την Αττικό Μετρό σε ανανεωμένη μελέτη για το σταθμό Πειραιά και θα ξεκινήσει η κατασκευή διαφραγματικών τοίχων για την αντιστήριξη του σταθμού.

Με αργούς ρυθμούς θα προχωρήσει και η συνέχιση των εργασιών εκσκαφής του σταθμού Μανιάτικα που είναι και ο επόμενος σταθμός του Μετροπόντικα ο οποίος βρίσκεται καθηλωμένος στο σταθμό Νίκαια από τον περασμένο Απρίλιο. Αυτό σημαίνει πως το βαρύ μηχάνημα θα παραμείνει εκεί για άγνωστο χρονικό διάστημα καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εκσκαφή στα Μανιάτικα για να υποδεχθεί τον Μετροπόντικα “Ιππόδαμο”. Σε κάθε περίπτωση πάντως το χρονοδιάγραμμα εκτροχιάζεται και κανείς δε γνωρίζει πλέον που θα φτάσει με το πιθανότερο σενάριο και εφόσον λυθεί το χρηματικό πρόβλημα να φτάσουμε στα τέλη του 2018 ή το πιθανότερο το 2019.